امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

امرداد فرشته جاودانگي و بي مرگي است و نماينده آخرين مرتبه كمالاتست  جشن امردادگان

منوچهر ارغواني  - واژه اوستایی امرداد  امرتاته (Amertata) است که به چم بی مرگی است .و اگر الف آن را پیشوند نفی است از قلم بیندازیم معنی آن عوض شده و فرشته بی مرگی و جاودانگی به دیو نیستی و مرگ تغییر شکل می دهد. 

 

امرداد روز در امرداد ماه که روز هفتم است جشن امردادگان می باشد و به تاريخ خورشيدی برابر ۳ امرداد ماه است  اين  جشن متعلق به  امشاسپند امرتات که مظهر جاودانگی و تندرستی و دير زيستن است

واژه­ی امرتات، از سه بخش درست شده است : «اَ» + «مَر» + «تات» که بخش نخست در زبان اوستایی پیشوند نفی است، بخش دوم، از ریشه­ی مصدری «مَر» به مانک «مرگ» و بخش سوم پسوند «كاملی»، «رسایی» و «سالمی» را می­رساند.

 همانطور که امرداد به معنی بی مرگی است ، مرداد به چم مرگ و نیستی است.بنابراین شایسته است که این کلمه را امرداد بخوانیم و كلمه مرداد را از تقويم حذف نماييم

 

 چون امرداد فرشته جاودانگی و بی مرگی است ، در عالم جسمانی نگهبانی نباتات و روییدنیها با اوست و در باورهای ایرانی در جهان خاکی نگاهبان و سرپرست گیاهان و رستنی­ها بشمار می­رود و همواره با خرداد در كنار هم جای دارند و «كمال» و «دوام»در جهان مینوی نیز از این دو امشاسپند است.

نیاکان ما در این روز به باغ ها و مزار خرم و دلنشین می رفتند و پس از نیایش به درگاه  اهورامزدا طی مراسمی این جشن را با شادی و سرور در هوای صاف و در دامن طبیعت برگزار می کردند.

   چون امرداد فرشته جاودانگی و بی مرگی است اين فرشته نماينده آخرين مرتبه کمالاتست . صفات پاک فرشته امرداد و توجه او نسبت  به آبادی زمين و پاکی و نظافت بطور مشروح بيان شد  نظر به همان صفات پاک و پسنديده است که ايرانيان اين روز را جشن می گرفتند و به شادی می پرداختند و خود را برای پيروی از فرشته مذکور آماده می ساختند .

 

ابوريحان در صفحه ۲۵۰ ترجمه فارسی آثارالباقيه می نويسد ((امرداد ماه روز هفتم آن امرداد روز است و آنروز را بواسطه اتفاق افتادن دو اسم با هم جشن می گرفتند معنای امرداد آنست که مرگ و نيستی نداشته باشد امرداد فرشته ايست که بحفظ گيتی و تربيت غذاها و دواها که اصل آن نباتات است و زائل کننده گرسنگی و ضرر و امراض می باشد موکل است))

 

 

 

امرداد مه است سخت خرم       مَی نوش پیاپی و دمادم

جشن امردادگان بر تمامی ايرانيان فرخنده باد.

 

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
  • مهمان - مهمان

    امرداد یا امرتات را میتوان به دو شکل تشریح کرد.

    شکل اصلی و اخلاقی که به صورت یک صفت و فروزه و ویژگیست
    شکل متاخر و فرشته گونه ای که تحت تاثیر کیش اریایی کهن و ادیان سامی شکل گرفت.


    دیدگاه دوم؛دیدی تاریخی و مربوط به ادیان کهن اریایی میباشد.این دیدگاه مربوط به فلسفه ی اریاییان کهن(هندو ایرانیان) و شیوه ی جانگرایی ادیان انها میباشد که برای هر پدیده(مانند طوفان و گرما و سرما و ...) یا هر شی (فلزات و درختان و اب و اتش) جان قایل شده و برای در جهان بینی این مردم سراسر اشیا و پدیده های جهانی فرشته و موکل و خدای سازنده داشتند.


    این شیوه ی نگرش در روزگار اشوزرتشت فراگیر بود و اشو زرتشت در ابطال ان با تمام توان کوشید.اما همه ی مردم نتواستند کیش بهی را انگونه که وخشور پاک بیان کرد بیاموزند و مفاهیمی از کیش اریایی کهن را نیز در کناز اموزه های اصیل زرتشتی پذیرفتند.
    که بحث ایزدان نیز مربوط به همان جهان بینی کهن اریایی میباشد.

    اما در دیدگاه نخست امرتات نهایت یا به عبارتی ثمره ی کمال و رسایی (هوروتات-خرداد) میباشد و در حقیقت هر انچه که به رسایی(خرداد) رسید جاودان(امرداد) میگردد.
    در این شیوه از نگرش امرداد تنها یک فروزه و صفت و ویژگی مبباشد.

  • مهمان - مهمان

    همه روزدرزندگی شادباش زقیدغم ورنج آزادباش
    به افتادگان دستگیری نما بذین کرده نیک دلشادباش
    بیاری اهورامزدا
    خجسته جشن امردادگان جشن شادی وتندرستی -جشن روزطبیعت -جشن رسایی ورسیدن به کمال راه اشاونیک نامی بربهدینان وپیروان راه راستی درسراسرچهان گرامی باد.

    هرروزتان جشن وشادمانی وهرگامتان استوار درجاده اشویی ورسیدن به کمال انسانی
    پیوسته شادوسربلندبمانید.ایدون باد.

فرتوری از نگارخانه

gahanbarsal886_20090630_-639033882.jpg

تبلیغ ویژه

واپسین نوشته ها

گزارش تصویری

پیوند ها

خبرخوان یافت نشد

تبلیغ 2