صفحه اول | تماس با ما | تالار گفتگو | دفترچه پیشنهاد و نظرات شما | ارسال بدوست
صفحه اول همازور arrow تفاوت ادبیات گاتهایی با ادبیات توحیدی
۰۴ مهر ۱۳۹۶
 
 
منوی اصلی
صفحه اول همازور
اخبار رسانه های خبري ایران
گالری تصاویر
اوستاي ورهرام يشت
ارسال كارت پستال
بازيهاي آنلاين
118 كل كشور
بایگانی اخبار تارنماي
مقاله هاي ديني - فرهنگي
( وبلاگ نویسی ) دست نوشته های اعضا
نشریه و روزنامه هاي کشور ايران
خبرنامه داخلي انجمن‌هاي زرتشتي
تعرفه آگهي
شماره حساب براي ياري دهندگان
جشنواره فروش اینترنت پرسرعت ADSL2 های وب
آخرین نوشته ها
اسامی نامزدهای انتخابات دهمین دوره‌ی مجلس
جشن شب چله 94 کالیفرنیا
هیات رییسه انتخابات گردش 21 انجمن زرتشتیان کوچه بیوک
کارگاه نقاشی خلاق در خانه فرهنگ وهنر زرتشتیان تهران
پروانه فعالیت گردش 43 انجمن زرتشتیان تهران صادرشد
ونداد غیبی قهرمان تنیس زیر۱۴سال کرمان
گزینش هیات اجرایی زرتشتیان اصفهان برای انتخابات مجلس
جشن شب چله کرج در سال 94
شب چله‌ی زرتشتیان اصفهان در سال 94
جشن شب چله اله آباد در سال 94
امتحان هماهنگ دینی سال 94 درکرج
مسابقات طناب کشی و دارت درجام 11 رستم
تصاویر ونتایج هفته ششم جام 11 رستم
فرخوان در انتخابات گردش 21 انجمن زرتشتیان کوچه بیوک
فراخوان در جشن شب چله 94 یانش وران مانتره
گزارش تصویری از پیک نیک همازوری دبیرستانیهای یزد
نخستین فعالیت گروهی گردش ۲۱ انجمن زرتشتیان کرمان
فراخوان در جشن چله و آیین درگذشت اشوزرتشت 94 اله آباد
همازوری در سرایش اوستای آبزور در اتشکده تهران
نتایج هفته پنجم و جدول رده بندی جام 11 رستم
هیات رئیسه گردش دهم انجمن زرتشتیان نصرت آباد
رییس کمیسیون‌های گردش 43 انجمن زرتشتیان تهران
هیات رییسه گردش 11 انجمن زرتشتیان خرمشاه گزینش شدند
نتایج هفته چهارم جام رستم و جدول رده بندی
پیش‌پوستر پانزدهمین دوره‌ی جام وهمن منتشر شد
تصاویری از مسابقه آشپزی دبیرستانیها در یزد
نمایشگاه کارهای دستی سازمان زنان در پاییز 94
نمایشگاه هنر و بازیافت برگزار میشود
نسخه الکترونیکی زندگی‌نامه آزاده زرتشتی منتشر شد
گزارش تصویری هفته سوم یازدهمین دوره جام رستم
دیدارنمایندگان اقلیت‌های دینی باآیت‌الله جوادی آملی
هیات رییسه گردش 43 انجمن زرتشتیان تهران گزینش شدند
برابري ديه‌ي مرد و زن از هر دين و آيين
پروانه‌ی انجمن زرتشتیان تهران در حال صادر شدن
فراخوان در نخستین جشنواره عکس زرتشتیان
دومین دوره المپیاد ورزشی در آموزشگاه‌های دخترانه‌ی ت
١٤عنوان كتاب الکترونیک رايگان در «طاقچه»
جایگزین سالن بجای ساختمان نیمه‌کاره مارکار تهران پارس
هموندان گردش یازده انجمن زرتشتیان خرمشاه
گزارش تصویری هفته دوم یازدهمین دوره جام رستم
گزارش دومین دوره جام تخته نرد بانو خوبیار کرمان
فراخوان در کلاس آموزشی تنیس روی میز باشگاه یزد
اشتاد ایزد و آبانماه 94 در آدریان تهران
اسامی نامزدهای گردش یازده انجمن زرتشتیان خرمشاه
سالروز بازگشايی خانه زرتشتیان اصفهان در سال 94
گزارش تصویری شاه ورهرام ایزد تهران در آبان 94
گزارش تصویری هفته نخست یازدهمین دوره جام رستم
آین گهنبار درآموزشگاه دخترانه مارکار یزد
قرعه کشی و برنامه کامل یازدهمین دوره فوتسال جام رستم
هیات ریسه گردش پنجم انجمن زرتشتیان اصفهان
گزارش تصویری جشن معرفی دانشجویان زرتشتی سال 94 یزد
داستان کوتاه و آموزنده ولی واقعي کانون شادی
جشن آبانگان دبستان دخترانه مارکار یزد در سال 94
جشن معرفی دانشجویان 94 انجمن یانش وران مانتره
هیات رئیسه گردش 11 انجمن زرتشتیان تفت و توابع مقیم تهران
گزارش روز جهانی کودک یزد در سال 94
ساخت دهکده گردشگری در روستای زرتشتی‌نشین یزد
درخت چنار زيارتگاه پير سبز در فهرست میراث ملی
رونمایی از کارت اعتباری و سیم‌کارت گردشگری
شاپور بازاده ديپلم افتخار و جايزه بهترين فيلم راکسب کر
داستان کوتاه و اموزنده : استخدام مدیر
بیست و چهارمین همایش نشست انجمن های زرتشتی ایران
راه‌اندازي تارنماي بازديد مجازي ميراث جهاني ايران
پیام شادباش انجمن و نهادهای زرتشتی ایران در نوروز 94
فلسفه نوروز و آیین آن
جشن نیكوكاری و داد و دهش در فرهنگ زرتشتیان
ايرانيان شادترين مردمان جهان بودند
بينش زرتشت بر عليه خشونت
چرا دروغ در جامعه ما رواج یافته است؟!
هموندان گردش 4 انجمن زرتشتیان مزرعه کلانتر
راز جوان نگهداشتن مغز
کار ، کوشش و آبادانی در آیین زرتشت
قـدرت کلمـات را دسـت کـم نگیـریم
چگونه چند وظـیفه ای نباشیـم؟
ماجرای آفرینش سرود ای ایران
نيكي در دين اشو زرتشت
تفاوت ادبیات گاتهایی با ادبیات توحیدی
پیام نافذ اشوزرتشت ، پیامبر بزرگ آریایی
مفهوم سرنوشت در جهان بيني زرتشتي
اصالت یاری و کمک رسانی در جهان بینی گاتایی
کیش زرتشتی،بنیاد و ریشه ی نخستین «حقوق بشر»
نکته دینی کلیدی مهم، در رابطه با سدره پوشی
تاثیرگذار ی نوشته های شما
اجراي آيين گواه گيري و ثبت ازدواج زرتشتیان
گاتها، سرزمين كشف‌ناشده‌اي، رها از مطلق‌گويي‌ها
احوال شخصيه زرتشتیان
آزاد انديشی در دین زرتشت
زرتشت؛ پایه‌گذار موسیقی مذهبی
سخن اشوزرتشت با پروردگار
اوستا در زندگي ما
کورش نیکنام و سپنتا نیکنام از ادامه‌ی راه بازماندند

گاتها برتری را در انسانیت و خرد خلاصه کرده است  تفاوت ادبیات گاتهایی با ادبیات توحیدی   

      داریوش افشار - تفاوت دیدگاه جوامع در ادبیات آنها نهفته است. کتاب گاتها که به جرات می توان گفت بزرگترین و اولین مجموعه سروده های مذهبی در جهان است که از اشو زرتشت به یادگار مانده است

و شامل ادبیاتی است که دیدگاه های خاص خود و کینه توزانه نیست و سرتاسر آن فقط و فقط مبارزه با دروغ و ریا و تظاهر را دستمایه خود قرار داده است که اگر بخواه بندهایی از آن را مثال بزنم باید 90 درصد آن را به عنوان مثال بیاورم.

 و جالب تر اینجاست که این کتاب چون در سرزمین ایران ظهور کرده مایه افتخار ما ایرانیان است که میراث دار ارمغانی هستیم که سرتا پا مهرورزی و مهربانی است.


در گاتها هرگز ادعا نشده که این سروده ها آسمانی است و از زبان خداست یا کسی از جانب خداوند حرف نزده بلکه در بیشتر موارد زرتشت از جانب خود از خداوند سوال کرده است


در ادبیات گاتهایی کشتن اصلا جایی ندارد حتی کافر و کشتن دگراندیش جزئی از ادبیات دینی به حساب نمی آید.


در گاتها خوبیها را ستوده و بدیها را نکوهش کرده اما دست به کشت و کشتار نزده.

در گاتها امر و نهی جایی ندارد و همه چیز به عهده عقل و خرد انسانی پایه ریزی شده آنهم در زمانهای مشخص.

در گاتها زرتشت هرگز خود را نماینده خدا روی زمین معرفی نکرده و خود حتی به عنوان پرسشگر از خداوند سوال کرده و کنجکاوانه آفریده های روی زمین را زیر سوال برده نه اینکه سوال در مورد آفرینش را غدغن کرده باشد.

در گاتها زرتشت اقوام خود را قوم برگزیده نام ننهاد چون این عین نژادپرستی بود.

در گاتها زرتشت هرگز معجزه ای را به خود نسبت نداد چون با این کار علم زیر سوال می رفت و افسانه سرایی آغاز می شد.

در گاتها هرگز مردان بر زنان برتری ندارند و برتری را در انسانیت و خرد خلاصه کرده است

 

با وجود این که در بیش از 20 قرن دین رسمی ایرانیان (هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان) زرتشتی بوده اما سرزمین های کناری و جاهایی را که فتح کرده اند دین شان را عوض نکرده و این بدان معناست که آزادی دین و بیان و خط بطور دائم به آن اعتقاد داشته اند و اجرا کرده اند. مثلا مدتها قسمتهایی از مصر و عربستان و سرزمین های پهناور آسیا از جمله قسمتهایی از چین و هند و جمهوری های شمالی ایران در تسلط ایرانیان بود اما پر واضح است که دین قسمت عمده این سرزمین ها قبل از هجوم اعراب به ایران بودایی و مسیحی و ... بوده و بیش از 2500 سال است که یهودیان در جای جای این سرزمین زندگی کرده اند بدون کوچکترین مزاحمتی.


کورش بزرگ بعنوان یک  زرتشتی سرزمین های بسیاری را فتح کرد اما هیچ تاریخ نگاری نگفته که کورش آنها را مجبور به ترک دین و زبان خود کرده باشد و دین زرتشتی را به اجبار در آن سرزمین رسمی کرده باشد. چون اغلب سرزمین ها را بدون جنگ و خونریزی فتح کرد و آموزه های خود از گاتها را به اثبات رساند. داریوش هخامنشی و شاهپور و خیلی از پادشاهان به گواه تاریخ مدت زمان زیادی بر مصر تسلط داشته اند اما هیچ نشانی از دین زرتشتی در زمان هجوم اعراب در آن سرزمین یافت نمی شود.


به گفته اشوزرتشت: راه در جهان یکی است و آن راه راستی است

 

 

 

نظرات
آرام
نوشته شده توسط مهمان فعال 2015-04-25 14:12:41
تمامی پیامبران روانشناسانی بودند(بنابر علم ویژه ای که خداوند در اختیارشون قرار داده) که دردهای روح بشر رو بنا بر شرایط زمان و مکان تسکین داده و بعضا ریشه دردها را هم از بین برده اند.مطالعه در زندگی و منش و نوع هدایت عیسی و یحیی و محمد و زردشت .. نشان میده که همشون جهل و نادانی و گمراهی و خرافات ذهنی مردم رو به سختی تبدیل به آگاهی بی بدیلی کردند.لذا نگرش فارغ از احساسات و تعصب به ادیان و پیامبران(نیاکان یا گذشتگان یا قومیت) لازمه انسان های آگاه و آزاده جهانه.من ضمن احترام به نظر شما از تحسین نیاکان و "اعتقاد بی قید و شرط" به همه ی اعتقاداتشون سرباز میزنم.(همانند آنچه در بسیاری ازکتب یونانی وایرانی و وندیداد آمده است و یا بسیاری از گمانه های تلمود و..) چرا که همه اینها حاصل افکار نیاکان بشر است!بعد از نیاکان ما اتفاقات بسیاری در جهان افتاده و انسان ها و هدایتگران بی شماری آمده اند و رفته اند.پس انحصار رستگاری به پیروان تنها یک آیین در تضاد با فرهنگ انسانی و اخلاقی و در حقیقت رفتاری برتری جویانست.چیزی که ملت ها از این رفتار صدمه های بسیار دیده اند.و تاوان های سختی پرداخته اند.به امید آنکه روزی پیامبرم موسی باشد..زرتشت باشد.. عیسی باشد..ابراهیم باشد..محمد باشد..یحیی باشد.به امید روزی که انسان باشم.
آرام
نوشته شده توسط مهمان فعال 2015-04-20 21:26:54
با سلام.با توجه به متن یا شبه مقاله بالا اینکه حضرت زرتشت از خداوند کنجکاوانه سوال کرده است دال بر این نیست که سایر پیامبران "ادعا" کرده باشند کلامشان کلام خداست! استفاده از این کلمه یعنی "ادعا" به معنی دروغ و پنداشتن و تشکیک سایر پیامبران و کتب شریف آسمانی آنهاو منشا آنهاست.با الفاظ دوستانه به تمامی موحدان احترام بگذاریم و بپذیریم حسب زمان و مکان هر پیامبری پیام خداوند را به نحوی که اراده خداوند بوده ارایه کرده است.ضمن احترام به نظرات دوستان باید پذیرفت در جهان امروز پذیرش هر عقیده ای شاید نمود بیرونی آزادی را گواهی دهد اما در درون احترام به بسیاری عقاید توهین به شعور و عقل انسانی و دشمنی ناخودآگاه با خداوندیست که ذاتش عقل و خرد و راستیست! بپذیریم همانا حقیقت یک چهره دارد!و هر خرافه و عقیده ی باطلی در سنت الهی و کاینات محکوم به فناست.
مهران.ا
نوشته شده توسط مهمان فعال 2013-11-30 15:25:15
به یاری اهورامزدا درود بر شما دوست خوبم بی شک که همین است اینم باید اضافه بشه که اشو زرتشت شخصیتی بزرگ در علم روانشناسی میباشد.اگر به سرودها نگاهی بیندازیم هیچ جای آن از پذیرفتند زوری چیزی نگفته آخه انسان اندیشه داره و میتوان خویش راهش را برگزیند ما جوانان ایران شاید شرایط مکانی ایجاب کرده که دین نیاکانمان را کنار بگذاریم اما نیاکانمان گویند:به یزدان که هرگز نبیند بهشت***هر آنکس که آیین زرتشت هشت. :)
کیامرز.افشاری kiamarz.afsha
نوشته شده توسط مهمان فعال 2012-12-16 02:52:12
بنام خداوند جان وخرد کزاین برتر اندیشه برنگذرد. 
نوشته ای است روان وبیان کننده تفاوت دیدگاه گاتهائی که که آموزه هایش ازبن مایه استواربر خردگرائی است باادیان توحیدی که منشاء آن باورداشت وتمام دستوراتش ازپیش دیکته شده وانجام آن فریضه الهی است .درآموزه کاتهاانسانها بارعایت زمان ومکان وترقی دانش روزمی توانند هرزمان بهترین قانون وروش زندگی رااختیاروتدوین نمایند.درحالیکهدستورات توحیدی تغییرناپذیروابدی است. 
درهریک ازاریان توحیدی فقط مومنان خود رابرحق ودوست خدا وبقیه راکافرومحارب مدانند.پیروان گاتهاانسانهای جهان رادردوگروه بزرگ بنام اشوان (پروان راستی)ودرگوند(دروغ پرستان)تقسیم میشوند.وتمام انسانهائی که پیرو راستی ونیک اندیش انددرزمره اشوان (بهدین )وبداندیشان ودروغ پرستان رادرگوند(دروند )می نامند.درفرهنگ آریائی گاتهاتمام اقوامهاباهرعقیده وپیروهردین وگروهی که باشندقابل احترام وکافی است که دراندیشه صلح وآبادانی جهان ودوستدارراستی وپاکی وخدمتگزار حامعه بشری باشند. 
باورمندان زرتشت درنماز روزاته خودهماره خواهان همازوری وهمبستگی بانیکان ووهان جهان ودوری جستن از دروغ ودروغپرستان میباشند. ایدون باد

ارائه نظرات مختص اعضاي سايت ميباشد.
لطفا ثبت نام كرده و لاگين كنيد.

اندرز آدرباد ماراسپند

از آدم سخن چین و دروغگو سخن مشنو . 

همازور منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما عزيزان مي باشد

شما خواننده محترم همازور  مقيم در ساير نقاط كشور و حتي ساكن در اقصي نقاط  جهان ميتوانيد براي درج دست نوشته ها و اسناد خود در قالب هاي خبر، گزارش ، مفاله ، مصاحبه ، قطعات ادبي ، خاطره ، عكس ، و... با نام خود و بدون هيچ گونه تغييري در سايت همازور اقدام كنيد و به همين سادگي همگان را مطلع سازيد . 


همازور بیم همازور هما اشوبیم

همازور از تمام شهرهای ایران همفکر و همراه می پذیرد


تبلیغات ویژه

تورهای آزانس شرکت دلتابان

تعرفه اینترنت پرسرعت ADSL2 های وب  

فرتوری از نگارخانه
ورود به پنل ارسال پیام کوتاه
 ورود به پنل ارسال انبوه پیامک 
همیار همازور باشید
ياري به  تارنماي  خبري  همازور
نیازمندیهای جامعه
اسلاید تصاویر
باشندگان در تارنمای
حاضرين 108737 ميهمانان حاضر
آمار تارنماي
اعضاء: 1216
اخبار: 5586
لينكها: 0
بازديد كننده گان: 46903165
 
Top!
Top!